Serviciul SMS 113

Serviciul SMS 113 este soluția implementată de Serviciul de Telecomunicații Speciale pentru a veni în sprijinul persoanelor cu deficiențe de auz și/sau vorbire care vor să apeleze serviciul de urgență 112.

Prin integrarea în arhitectura existentă a SNUAU, Serviciul SMS 113 permite comunicarea prin mesaje scurte de tip SMS cu persoanele înregistrate în baza de date a SNUAU, păstrând caracteristicile funcționale de bază ale serviciului 112 de voce: gratuitate și accesibilitate.

ATENȚIE! Apelarea sistemului de urgență prin SMS la numărul 113 se poate realiza doar în rețelele de comunicații mobile Orange, RCS-RDS, Telekom, Vodafone.*

CADRUL LEGAL

În conformitate cu prevederile art. 10 lit. g) din Ordonanța de Urgență nr. 34/2008 privind organizarea și funcționarea Sistemului Național Unic pentru Apeluri de Urgență, aprobată prin Legea nr.160/2008, centrele unice pentru apeluri de urgență 112 poartă responsabilitatea "primirii apelurilor de la persoane cu dizabilități".

Cadrul legal sus-menţionat, recent completat prin Legea nr. 132/2015 care introduce noţiunea de mesaj asociat unui apel de urgenţă, stabileşte numărul 113 ca număr unic pentru mesajele asociate apelurilor de urgenţă în reţelele publice de telefonie mobilă şi prevede drepturi şi obligaţii atât pentru utilizatori, cât şi pentru administratorul SNUAU şi furnizorii de servicii de telefonie mobilă destinate publicului.

FACILITĂȚI

Soluția oferită prin Serviciul SMS 113 permite trimiterea şi recepţionarea de mesaje scurte de tip SMS cu asigurarea următoarelor facilităţi:

Acoperire

  • recepționarea la nivelul Centrului SMS 113 București a tuturor apelurilor de tip SMS generate la nivel național;
  • distribuirea mesajelor către dispeceratele de urgență ale agențiilor specializate de intervenţie de pe raza județului unde are loc incidentul.

Canal de comunicație 

  •  interconectarea directă, la nivelul municipiului București, între operatorii de telefonie mobilă și centrul de mesaje scurte al STS.

Număr de acces

  • numărul unic 113, gratuit, disponibil în rețelele mobile de telecomunicații.

Acces la serviciu

  • accesul pe bază de preînregistrare, conform Legii nr. 132/2015.

Setul minim de informații necesar pentru tratarea urgenței

  • în conținutul mesajului, persoanele cu dizabilități de auz şi/sau vorbire vor trebui să comunice cel puțin tipul urgenței și locul/adresa incidentului.

Comunicare bidirecțională cu apelantul

  • soluția va permite comunicația bidirecțională dintre apelant – operator SMS 113 pentru procesarea primară a datelor privind natura și locul/adresa incidentului.

Cum funcționează SMS 113

 

MODUL DE FUNCȚIONARE AL SERVICIULUI 113 - PDF


FLUXUL OPERAȚIONAL
 

Vă rugăm să înregistraţi în baza de date a SNUAU numărul de telefon mobil pe care îl veţi folosi pentru anunţarea urgenţelor, conform procedurii de înregistrare.

În cazul în care aveţi o urgenţă, sunaţi imediat la numărul 112.

Operatorul 112 va prelua apelul, însă nu va iniţia un dialog, ci va închide conexiunea, fiindcă veţi fi identificat automat de către sistem ca fiind o persoană cu dizabilităţi de auz şi/sau vorbire.

Veţi primi un SMS cu textul: „TRIMTETI SMS LA 113 CU URGENTA SI ADRESA INCIDENTULUI”

Răspundeți printr-un SMS la numărul 113, descriind scurt urgenţa şi indicând cu exactitate adresa, inclusiv judeţul. Este indicat sa nu folosiţi diacritice, pentru a urgenta transmiterea.

După transmiterea SMS-ului, este posibil să mai primiţi mesaje din partea operatorului 112 cu întrebări suplimentare. Răspundeţi scurt şi cât se poate de exact.

Operatorul 112 va transmite apoi datele obţinute de la dumneavoastră agenţiilor specializate de intervenţie (Poliţie, Ambulanţă, Pompieri/SMURD) care vă vor ajuta în urgenţa pe care o aveţi.

Înregistrare în baza de date SNUAU

Funcționarea Serviciului 113 este posibilă doar după înregistrarea beneficiarilor cu dizabilități de auz și/sau de vorbire în baza de date a SNUAU și a numărului de telefon mobil pe care îl folosesc pentru anunţarea urgenţelor către operatorii Sistemului 112. Procesul de înregistrare se poate face atât online folosind formularul de înregistrare online, cât și prin formularul tipizat cu datele personale necesare transmis la adresa STS.


VIDEO CU EXPLICAȚII

Procedura de înregistrare a persoanelor în baza de date SNUAU
 

ÎNREGISTRARE ONLINE
Formular de înregistrare online
 

ÎNREGISTRARE OFFLINE
Cerere de înregistrare offline (.PDF)
Instrucţiuni de completare a cererii de înregistrare offline

 

LEGĂTURI UTILE PENTRU ASISTENȚĂ LA ÎNREGISTRARE
Adrese BRA 112
LISTA BIROURILOR DE ASISTENŢĂ LA ÎNREGISTRARE

 

* În lipsa unor acorduri de roaming speciale pentru trimiterea de mesaje text către numărul 113 între operatorii de telefonie mobila din Europa, cetățenii străini trebuie să utilizeze cartele SIM ale operatorilor de telefonie mobilă din România (Orange, RCS-RDS, Telekom, Vodafone) pentru a accesa serviciul SMS 113.
Procesul de înregistrare se poate face online folosind
formularul de înregistrare sau prin trimiterea formularului tipizat , completat cu datele personale necesare (de identificare și de documentele medicale ce atestă dizabilitatea) către STS , Splaiul Independenței nr. 323A, Sector 6, București.

Schema tehnică

Soluția tehnică funcționează conform schemei tehnice prezentate mai jos:

Contact
STS - Relații Publice
Luni-Vineri: 08:00 - 16:00
+4021.202.21.88
sau
Serviciul de Telecomunicații Speciale © 2018 Toate drepturile rezervate.